Thursday, March 01, 2007

Het personificeren van de auto

De auto is (allang) niet alleen een vervoermiddel die je van A naar B brengt. Het is een object waarmee je jezelf kunt identificeren. Naast dat je de keuze hebt in verschillende soorten merken en typen kan je een fabrieksmodel naar eigen smaak aanpassen. Dat kan met het kiezen van een kleur lak, wielen, interieur, soort motor en andere technische snufjes. Onder het jongere publiek is het 'tunen' van de auto erg populair. De auto wordt door verschillende onderdelen te vervangen, qua uiterlijk en rijprestatie, opvallender en sportiever. De auto is een verlengstuk van de eigen smaak en lifestyle.

Men heeft de behoefte om menselijke eigenschappen in auto's te zoeken. Vanaf de komst van de auto hebben we het over de kont en de neus, hoe de auto ons aankijkt, symmetrie en het lijnenspel bepalen het karakter van de auto waardoor de auto bijvoorbeeld mannelijk, vrouwelijk, vriendelijk of juist agressief oogt. De kennis en techniek zijn vergevorderd en het vertrouwen in de auto is 'vanzelfsprekend', de auto neemt steeds meer menselijke functies over. Sensoren die je helpen met inparkeren, afstand houden, en je zelfs wakker houden als je dreigt in te dutten. Hybride auto's die bestuurders er op wijzen hoe zuinig ze de afgelopen rit hebben gereden. Er zijn al ontwikkelingen gaande waarbij auto's de emotionele toestand/rijgedrag van de bestuurder meten en het direct vertalen in kleur.

Ik wil met m'n project reageren op de trend 'pimpen' dat 'opleuken' of 'versieren' betekent. Het modewoord was vooral onder jongeren populair. MTV produceerde "Pimp my ride" waarin oude barrels onderhanden werden genomen. De auto's werden opgeknapt (vaak overdreven en kitscherig) en uitgerust met allemaal technische hebbedingetjes, zoals televisies en spelcomputers. Het interieur en exterieur is volledig aangepast zodat het eigenlijk je eigen auto niet meer is.

Wat maakt jouw auto 'jouw auto'? In de file staan individuen in de rij, welke (non)verbale signalen zenden zij uit?

1 Comments:

Blogger Marjo said...

Uiteraard rij ik liever in een stoere terreinwagen, dan mijn eigen oude Astra. Maar gezien het kostenplaatje, hou ik het toch maar op het laatste karretje.

Als ik erover nadenk, zou ik het inderdaad best leuk vinden om mijn auto op te leuken. Maar dan niet zo overdreven als op T.V. Ik hou wel van dingen die anderen niet hebben.
Maar dat hoef ik niet persé met mijn auto te doen. Ik onderscheid me ook al van anderen doordat ik een testbeeld op de muur in mijn woonkamer heb geschilderd. En ik heb ook geen alledaagse haarkleur.
Als ik mijn auto zou willen opleuken, zou ik er een kunstwerk van willen maken. Een schilderij op m'n auto lijkt me wel wat of b.v. een groot wijnetiket erop. Het maken van een "smoel" op mijn auto boeit me niet zo.

Ik onderscheid mij van de andere filerijders doordat mijn nummerbord nog maar aan één schroefje hangt, ik nodig mijn ruitewisserblad moet vervangen en mijn rechterachterlicht het al maanden niet doet. Hierdoor krijg ik wel reacties van andere weggebruikers, maar of dat echt flirten is, betwijfel ik. Volgens mij willen ze mij eerder duidelijk maken dat ik iets aan mijn auto moet opknappen.

Persoonlijk vind ik het allerbelangrijkste dat mijn auto start, wanneer -ie moet starten en mij brengt waar ik wil wezen.
Echter, ik kan me voorstellen dat mensen zich willen onderscheiden van de grijze middenklasserwagen, door die op te leuken. De vraag is wel, wat je daarmee wilt bereiken. Wil je opvallen? Zoek je contact? Wil je je onderscheiden van anderen? Ben je écht creatief en wil je dat uitdragen?
Als ik naar mezelf kijk, heeft het vooral te maken met het feit dat ik mijn creativiteit en persoonlijkheid graag wil uitdragen.

Het voordeel van zo'n opvallende auto, is dat je 'm wel heel snel kunt terugvinden op een parkeerplaats. Een nadeel is dat andere weggebruikers soms ook wel heel graag jouw mooie auto willen gebruiken en die, al dan niet tijdelijk, "lenen".

Leuk stukje Wouter, je hebt me aan het denken gezet :-)

9:20 AM  

Post a Comment

<< Home